Voorwoord Lijsttrekker Sanna Munnikendam

Als Zaankanter zie ik in Zaanstad zoveel kansen en mogelijkheden voor ontwikkelingen. Zaanstad is een stad vol energie, authentiek, ondernemend en eigenzinnig. Mijn ambitie is om Zaanstad nog aantrekkelijker te maken om te wonen, te werken, te leren en te recreëren voor iedereen, zowel onze huidige als toekomstige inwoners. Aantrekkelijk voor ondernemers, werkgevers en  werknemers, voor expats en toeristen, voor onze (groot)ouders en onze (klein)kinderen. Dit betekent dat wij in het licht van deze groei met elkaar gaan bepalen wat voor stad onze gemeente moet gaan worden en hoe we de unieke eigenschappen van Zaanstad en de Zaankanter blijven koesteren en kwaliteit toevoegen. Met MAAK.Zaanstad is hier al een sterke start mee gemaakt en dat wil ik graag voortzetten. We moeten ervoor zorgen dat wonen en werken naast elkaar kunnen blijven bestaan en dat groeien mogelijk is, zonder dat het kwetsbare groen wordt aangetast. Om als Zaanstad nog aantrekkelijker te worden gaat de verduurzaming van bestaande bouw en de nieuwbouw hand in hand met uitstekende voorzieningen en verbindingen zoals de bouw van duurzame
nieuwe schoolgebouwen, voortreffelijke sociale, culturele en sportvoorzieningen en goede infrastructuur op de weg, het spoor en het water. Dat juist de Zaanstreek volgens sommigen het oudste industriegebied van Europa – en dus eigenlijk van de wereld is – is geen toeval. Zaankanters zijn ondernemend en innovatief. Dat in combinatie met de gunstige ligging ten opzichte van de Metropool Amsterdam, het water en het groen maakt ons Zaankanters bijzonder krachtig. Ik wil mij sterk maken om deze kracht samen met alle inwoners van Zaanstad in te zetten voor de verdere verduurzaming van onze stad. Ooit schakelden de Zaankanters als eersten over van hout op turf en windmolens en later op steenkool en gas. Wat mij betreft gaan we nu volle kracht vooruit met de energietransitie om ook nu weer koploper te zijn!

Vol trots presenteer ik hierbij ‘Kansen voor Zaanstad’, het verkiezingsprogramma 2018-2022 van D66 Zaanstad. Maak het verschil en benut de kansen voor Zaanstad: stem 21 maart op D66!

Sanna Munnikendam
Lijsttrekker D66 Zaanstad