D66 vs. ROSA

ROSA is net als D66 een groene en sociale partij. ROSA heeft over het algemeen constructief oppositie gevoerd de afgelopen 4 jaar. Het is regelmatig voorgekomen dat we samen hebben opgetrokken. Toch zijn er grote verschillen:

• D66 wil een mooi nieuw cultuurgebouw in Inverdan, dat kan dienen als centrum waar vanuit de cultuur in heel Zaanstad, dus ook in Noord, een nieuwe impuls krijgt. Een Cultuurhuis zorgt voor betere samenwerking tussen de instellingen die er gebruik van gaan maken en versterkt de culturele aantrekkelijkheid van Zaanstad. ROSA is tegen het Cultuurhuis, sterker nog, de klutsers die een referendum organiseren staan bij ROSA op de lijst. ROSA denkt voor een habbekrats een poppodium te maken in een lege kerk, en gaat voorbij aan de huisvestingsproblemen van de Bieb in de Westzijde. Als het Cultuurhuis niet doorgaat is Zaanstad uiteindelijk duurder uit voor minder cultuur.
  • D66 ziet de komst van de nieuwe Omgevingswet als een mooie kans om de leefbaarheid van de stad beter te regelen. ROSA ziet vooral bedreigingen en wil de dingen houden zoals ze nu zijn. Natuurlijk is ons industriële erfgoed heel belangrijk, D66 beschermt ook de molens en de lintdorpen, maar we moeten Zaanstad ook verder kunnen ontwikkelen, dus progressief in plaats van conservatief.
  • de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zal steeds belangrijker worden bij de ruimtelijke ontwikkeling. Het is niet de vraag of Amsterdam en Zaanstad aan elkaar gaan groeien, maar wanneer en vooral hoe. D66 is vertegenwoordigd in alle gemeenten van de MRA en wij trekken samen op op de regio te ontwikkelen op een duurzame en circulaire manier. ROSA wantrouwt onze zuiderbuur, waarschuwt voor Amsterdam aan de Zaan, en wil dat we afstand houden. Wat gebeurt er als Amsterdam groeit zonder goede samenwerking? Ga maar eens in het dorpje Sloterdijk kijken….
  • D66 heeft ervoor gezorgd dat de winkels op zondag open kunnen, en dat is een groot succes, zeker op de Gedempte Gracht. ROSA was en is tegen de openstelling op zondag, maar daar hoor je ze in hun programma niet meer over…