D66 vs. PvdA

De PvdA is net als wij een sociale partij, het gebeurt regelmatig dat we het met elkaar eens zijn. We hebben ook als coalitiepartners goed samengewerkt in de afgelopen periode. Toch zijn er ook duidelijke verschillen:

• Zaanstad groeit en iedereen is het er over eens dat er flink meer woningen moeten worden gebouwd, de wachtlijst voor woningen is veel te lang.  D66 wil een gevarieerd aanbod van woningen voor iedereen. Bij de toewijzing van woningen wil de PvdA voorrang geven aan huidige Zaankanters. D66 is daar principieel tegen, geen hek om Zaanstad. Als alle gemeentes dit soort barrières opwerpen kun je straks niet meer kiezen in welke gemeente je wil wonen.
  • D66 juicht de komst van grootschalige detailhandel toe, dat is goed voor de consument en goed voor de werkgelegenheid. de PvdA wil “geen verdere uitbreiding van grootschalige detailhandel-centra”. De Zaankanter moet dus naar elders om dit soort winkels te bezoeken.
  • D66 wil de vrije schoolkeuze van leerlingen en ouders niet inperken. De PvdA zegt weliswaar dat vrije schoolkeuze een uitgangspunt is, maar “indien nodig kan de schoolkeuze tijdelijk worden gereguleerd bijvoorbeeld via postcodegebieden of met vaste aanmeldtijden“.
  • D66 wil zo snel mogelijk gereguleerde wietteelt. De spreiding van coffeeshops over Zaanstad moet bepaald worden op basis van behoefte, een gereguleerde coffeeshop in de buurt is beter dan ongecontroleerde verkoop door straatdealers. De PvdA is sowieso tegen coffeeshops in Zaanstad Noord, en denkt die illegale straathandel effectief te kunnen aanpakken. Dweilen met de kraan open.

Laatst gewijzigd op 1 februari 2018