D66 vs. GroenLinks

GroenLinks is net als wij een groene partij, het gebeurt regelmatig dat we het met elkaar eens zijn. We hebben in GroenLinks vaak een constructieve oppositiepartij gezien in de afgelopen periode. Toch zijn er ook duidelijke verschillen:

• D66 in enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die de nieuwe Omgevingswet biedt, om los te laten waar dat kan en vasthouden waar dat moet. De eerste resultaten daarvan zijn te zien in het Omgevingsplan Hembrugterrein, wat ons betreft een voorbeeld voor het hele land. GroenLinks heeft landelijk tegen de Omgevingswet gestemd en lokaal zijn ze tegen de huidige ontwikkelingen op het Hembrugterrein. Wij vinden dat kortzichtig, stilstand is achteruitgang voor het Hembrugterrein, als je niet ontwikkelt heb je straks alleen nog maar romantische ruïnes. Bovendien, hoe kun je het groen elders ontzien als je daar geen woningen gaat bouwen?
  • D66 wil specifiek meer woningen in het middensegment, goedkopere koopwoningen en vrije-sector huur. Daar is het grootste tekort aan in Zaanstad. GroenLinks ziet meer in het bijbouwen in de sociale huursector zonder de doorstroming te bevorderen.
  • D66 is voorstander van een actieve aanpak van de problemen in Poelenburg en Peldersveld, inclusief de mogelijkheid om nieuwe bewoners zonder inkomen te weren. Hier wordt door de huidige bewoners met nadruk voor gevraagd. Helaas stemde GroenLinks tegen deze aanpak.
  • D66 is voor een leven lang leren, zodat de kennis en expertise van iedereen blijft aansluiten bij de arbeidsmarkt. GroenLinks ziet meer in het afschaffen van de sollicitatieplicht en ‘regelarme bijstand’, hierdoor worden mensen onnodig buitengesloten.

Laatst gewijzigd op 31 januari 2018