Waarom JA voor een cultuurcluster in Zaanstad

Hoe zat het ook al weer?

In 2013 hebben de gemeente en NS afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het gebied rond het station in het centrum van Zaandam. Die afspraken waren het resultaat van een lang onderhandeltraject met aan beide zijden grote financiële en economische belangen. Een van de afspraken die is gemaakt gaat over de ontwikkeling van de plek naast het station. We hebben afgesproken dat de gemeente daar een gebouw ontwikkelt dat veel publiek trekt, veel reuring dus, overdag en ’s avonds, zeven dagen per week. Daar hebben we toen de plannen voor het cultuurgebouw voor gemaakt. Destijds heeft de gemeenteraad met ruime meerderheid (30-8) ingestemd met de plannen.

Wat krijgen we voor al dat geld?

We krijgen een een iconisch gebouw voor alle Zaankanters. We krijgen reuring die de Zaanse economie versterkt, ons imago versterkt, Inverdan afmaakt en sociale veiligheid creëert. We krijgen ruimte voor een makersmentaliteit, kruisbestuivingen tussen kunstdisciplines en talentontwikkeling door de hele stad. We krijgen een ontmoetingsplek die mensen verbindt, integreert en de liefde voor de cultuur bijbrengt.

Drie belangrijke redenen om voor te stemmen:

1. Het cultuurcluster wordt de ontmoetingsplaats waar iedereen uit de hele stad makkelijk naar toe kan gaan om een filmpje te pakken, een boek te lenen, een drankje te drinken of naar een concert te gaan. Het mooie van het cultuurcluster vind ik dat naast muziek luisteren tijdens concerten, je er zelf ook muziek kunt maken, omdat de muziekschool Fluxus er ook deel van uitmaakt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan talentenjachten door de hele stad en dat je als prijs mag optreden op het poppodium, een soort “Grote Prijs van Zaanstad.” Met het cultuurcluster voegen we dus juist cultuur toe aan de stad en dat is goed want zo stijgen we als 16e gemeente van Nederland op de culturele ladder. En niet onbelangrijk: er is momenteel naast het station nog vrij weinig horeca en je kunt er ook nog eens lekker in de avondzon zitten.
  2. De tweede reden is dat door het neerzetten van het cultuurcluster je zekerheid geeft aan de culturele instellingen als toekomstige gebruikers van het pand. Zo wil Filmtheater De Fabriek graag een derde zaal om ook premièrefilms te kunnen draaien en een stad als de onze verdient een serieus poppodium. Stel je voor dat als De Flux eind van dit jaar de huidige locatie moet verlaten -omdat hun huurcontract dan afloopt- dat we dan gewoon helemaal geen poppodium meer zouden hebben?! Bovendien kunnen de culturele instellingen door samen in een pand te gaan zitten aan kruisbestuiving doen. Ja, we kunnen ergens een stand-alone poppodium bouwen, voor een flink deel van het budget van het hele cluster. Zo’n poppodium bouwen is duur, de belangrijkste reden waarom het cultuurcluster duur wordt, omdat er zware eisen worden gesteld aan geluidsisolatie en veiligheid. Zo’n los popgebouw staat het grootste deel van de week leeg, het cultuurcluster bruist zeven dagen per week, ook ’s avonds.
  3. Waar nu nog een gapend gat is, bouwen we met de komst van het cultuurcluster Inverdan eindelijk echt af. Er komt een iconisch, duurzaam gebouw, voorzien van de modernste technieken dat bovendien ook nog eens tientallen jaren meegaat. Ik ziet het cultuurcluster dus echt als een sluitstuk en een kers op de taart die reuring biedt aan 300.000 bezoekers per jaar en tot slot ook nog eens plaats biedt aan 4000 fietsen.

Feiten en fabels

Laat je niets wijsmaken door de tegenstanders:

• Het Cultuurcluster gaat NIET ten koste van cultuur in de hele stad. Het geld voor de bouw en exploitatie komt NIET uit het budget voor cultuur, voor de instellingen is de verhuizing kosten-neutraal. De enige instelling die naar Zaandam verhuist (uit Westerkoog) is RTV Zaanstreek, de rest van de bewoners zit nu ook al in Zaandam.
  • Als we het Cultuurcluster bouwen is er NIET ineens een bak met geld over voor cultuur of andere zaken. De bouw wordt gewoon met een hypotheek gefinancierd, zonder gebouw ook geen hypotheek. De “woonlasten” zijn ordegrootte €10 per inwoner per jaar.
  • Je hoeft NIET ineens voor de muzieklessen van je kind met de auto naar Zaandam en in een dure parkeergarage gaan staan. De lessen van Fluxus bij u in de wijk blijven waar ze zijn. Wil je serieus verder in de muziek, dan is er een prachtig podium waar je verder komt voor een groter publiek. Ook de Bieb blijft gewoon op alle scholen boeken uitlenen.
  • Als we de instellingen op hun huidige locaties in Zaandam blijven huisvesten is dat uiteindelijk NIET goedkoper. De panden hebben achterstallig onderhoud dat dan ingehaald moet worden, bovendien is de bouw van een apart poppodium relatief heel duur, zelfs als dat in een bestaand pand zoals de Bullekerk die genoemd wordt. De Bullekerk is overigens NIET geschikt als locatie voor een poppodium voor 500 bezoekers, onvoldoende parkeergelegenheid en ook niet dicht bij het station. Bouw of verbouw voor een poppodium gaat waarschijnlijk ook iets van €15 miljoen kosten.

Kijk hier voor verdere, eerlijke informatie van de gemeente.