zondag 2 augustus 2020

In Memoriam Rein Wasscher

Tot onze grote schrik bereikte ons zondagmiddag 26 juli jl het nauwelijks te bevatten bericht dat Rein Wasscher volkomen onverwacht is overleden.

Rein was een zeer betrokken Krommeniër, altijd op de barricaden voor zijn dorp en het polderlandschap eromheen. Rein heeft een tijdje in het bestuur van onze D66 afdeling gezeten, en hij was ook penningmeester. Dit in een bijzondere tijd voor ons, toen we landelijk op 0 zetels in de peilingen stonden en Hans van Mierlo openlijk nadacht over opheffen van de partij. Later is Rein actief geweest voor de PvdA, maar de politiek ging hem uiteindelijk niet snel genoeg, Rein was een man van meer actie.

Een carrière bij de vrijwillige brandweer paste dan ook beter bij hem. Rein was in zijn actieve brandweerloopbaan bepaald baanbrekend. Hij ging leren om zich te kunnen bekwamen in de moderne manier van brand bestrijden, namelijk de zogenaamde binnenaanval. Samen met zijn toenmalige vrienden gingen zij op persluchtcursus, dit was nodig om een brandend gebouw te kunnen betreden. De ouderwetse manier van brand blussen, “het gaten hakken en watergeven” ging daarmee definitief tot het verleden behoren.

Rein was een groot liefhebber van het verenigingsleven, het bezoeken van en meedoen aan brandweerwedstrijden maar vooral ook het meedoen aan optochten met de oude handspuit had zijn warme belangstelling.

Buiten de brandweer heeft Rein een reeks aan maatschappelijke functies bekleed en het is dan ook volkomen terecht en meer dan verdiend dat hij daarvoor benoemd is tot Ridder in de orde van Oranje Nassau.

Vooral het erfgoed had zijn meer dan normale belangstelling. Het behoud voor onze streek van de Blusboot De Weer als een schitterend stuk varend erfgoed kan voor een groot deel op zijn conto worden bijgeschreven. De laatste tijd was hij gepassioneerd bezig met de bouwplannen op de de voormalige Provily-Slibkuil terreinen, de eilanden van Hain.

Wij wensen Erica, de kinderen en kleinkinderen, verdere familie en vrienden veel sterkte toe in de komende tijd.