woensdag 3 april 2019

D66 wil derde Biebbus behouden voor Zaanstad

De fractie van D66 Zaanstad wil de derde Biebbus ook na 2020 behouden. In 2015 heeft de Bieb in Zaanstad een derde Biebbus gekregen, als compensatie voor het sluiten van twee permanente vestigingen van de Bieb. Met drie Biebbussen kan de Bieb regelmatig alle basisscholen bezoeken, waardoor de kinderen kennis kunnen maken met zo’n 9000 boeken, goed voor hun taalontwikkeling en leesplezier. De kosten voor een derde bus waren destijds voor vijf jaar gedekt uit het budget voor onderwijsachterstanden. Dit betekent dat er vanaf 2021 opnieuw naar geld moet worden gezocht, het gaat om zo’n €70.000 per jaar. Steunfractielid Rob Karst stelde hierover vragen aan het college. Rob: “Het verdwijnen van de derde bus zou zeer onwenselijk zijn voor de Zaanse kinderen. Juist de leeftijdsgroep van 4 tot 12 jaar in het primair onderwijs heeft maximale toegang tot deze leermiddelen nodig.”

Het college deelt onze zorg, daarom wordt gezocht op welke wijze de kosten voor de exploitatie van de derde Biebbus met ingang van 2021 kunnen worden gedekt zodat dit project voor alle scholen beschikbaar blijft. “De inzet van alle drie de Biebbussen is van belang voor het project Bibliotheek op school waar in principe alle Zaanse basisscholen aan deelnemen.” De fractie van D66 zal hier scherp op blijven, en erop toezien dat deze belangrijke voorziening ook na 2020 behouden blijft.

Hier hier de beantwoording van de schriftelijke vragen van Rob Karst