dinsdag 26 februari 2019

D66 geeft oud textiel een nieuw leven

Doen66 gaat circulair

D66 gaat zaterdag 2 maart onder de noemer Doen66 in Zaandam oud textiel inzamelen voor hergebruik. We zamelen textiel in om de circulaire economie een impuls te geven. Circulaire economie betekent dat al het textiel weer hergebruikt wordt om nieuwe materialen en producten van maken.

Iedereen kan oud textiel komende zaterdag inleveren bij de D66-tent op de Gedempte Gracht tussen 13.30-14.30 uur. Daarna is iedereen uitgenodigd om van 15.00-16.00 in het Zaantheater het politiek café over het sluiten van de textielketen in Zaanstad bij te wonen. Hierbij leidt gedeputeerde Jack van der Hoek het gesprek met D66-prominenten Boris Dittrich, Ilse Zaal, Sanna Munnikendam en ondernemer Hans Bon van Wieland Textiles over de circulaire economie. Toegang gratis.

“5% van ons restafval is textiel. Dat is zonde om weg te gooien, want dat kan hergebruikt worden.” Vindt Ilse Zaal uit Zaandam, lijsttrekker voor D66 Noord-Holland.

Sanna Munnikendam, D66 wethouder in Zaanstad is het daarmee eens: “Door anders met onze afgedankte kleding en ander textiel om te gaan, kunnen we veel milieuverontreiniging voorkomen en duurzamer met onze omgeving omgaan.”

De circulaire economie biedt kansen voor een duurzame toekomst in Noord-Holland. In de textielindustrie van Zaanstad worden al grote stappen gezet. Zo wil het Britse bedrijf Worn Again een fabriek bouwen waar textiel verwerkt wordt tot grondstof, waar vervolgens nieuwe garens van gemaakt worden.

Om de textielketen te sluiten heeft de gemeente heeft eind 2018 een eerste stap gezet met de samenwerkingsovereenkomst “Verlengen Textielketen”. Hier bij is Wieland Textiles uit Wormerveer betrokken, die een belangrijke schakel willen vormen in een nieuwe duurzame keten.

Lees ook het item in de Orkaan.

13.30-14.30 uur   Textiel inzamelen op de Gedempte Gracht bij de D66-tent

Alles is welkom: kleding, beddengoed, handdoeken, vodden. Het mag kapot zijn.

15.00-16.00 uur   Politiek Café in het Zaantheater