dinsdag 22 januari 2019

Open brief aan de tweedekamerfractie over het Kinderpardon

Maarten Groothuizen
Woordvoerder asiel en migratie
Tweedekamerfractie D66

Zaanstad, 21-01-2019

Beste Maarten,

Met genoegen heeft onze raadsfractie kennis genomen van het voortschrijdend inzicht van onze vrienden van het CDA, waarmee er nu een meerderheid is ontstaan, zowel binnen de coalitie als in het parlement als geheel, voor een meer humane interpretatie van het bestaande kinderpardon. Voor kinderen die het grootste deel van hun leven hier hebben gewoond of hier zelfs geboren zijn ligt de toekomst in Nederland, en niet in een land ver weg dat zij niet kennen. Door de zeer strikte beoordeling van de criteria komt er op dit moment echter bijna niemand in aanmerking voor een verblijfstatus.

Wij vinden het van het grootste belang dat er nu vaart gemaakt wordt met goede afspraken over een beleid dat wel werkt, en we zijn er van overtuigd dat dit mogelijk is zonder dat er een enorme aanzuigende werking van uitgaat, waar de VVD zo bang voor is. Het lijkt erop dat het vandaag nog niet gelukt is om de VVD te overtuigen, maar geef dit niet zo maar op. Wij zouden bovendien graag zien dat er vanaf morgen geen kinderen meer worden uitgezet, in afwachting van jullie verdere overleg in Den Haag.

In Zaanstad hebben we ons raadsbreed, van links tot rechts, ingezet voor een flink aantal tijdelijke opvangplaatsen tijdens de laatste migratiegolf, en inmiddels hebben we daar een mooi aantal hardwerkende nieuwe Zaankanters aan overgehouden. We zijn daar erg trots op. Het toont aan dat het soms echt mogelijk is om de koppen bij elkaar te krijgen om gewoon iets belangrijks voor elkaar te krijgen.

Wij weten dat jullie in Den Haag al alles op alles zetten om dit nu voor elkaar te krijgen, maar weet je hierin gesteund door D66 Zaanstad, en ongetwijfeld ook door alle andere fracties en afdelingen in het land. Zet hem op, D66 krijgt het voor elkaar!

Met warme groet,
Namens de fractie D66 Zaanstad