woensdag 28 november 2018

Praat mee over de cultuurvisie

Zaanstad is op zoek naar een nieuwe visie op het culturele aanbod. Wat voor stad willen we zijn in cultureel opzicht, wat is de rol van cultuur, wat moeten we wel doen, en wat ook niet? Lees verder en vul het enquêteformulier in!

‘Zaanstad gaat aan de slag om ons culturele aanbod verder te versterken’, zegt wethouder cultuur Sanna Munnikendam. ‘Dat kunnen we alleen maar goed doen als we het gesprek hierover aangaan met onze culturele organisaties, hun gebruikers, de bewoners en de raad. Centraal staat: hoe kunnen we een nog aantrekkelijker stad worden voor onze inwoners? Andere vragen die aan de orde moeten komen zijn: Willen we een breder en meer divers cultuuraanbod van zowel grote als kleinschalige cultuuraanbieders? Op welke plekken in de stad zouden we dat dan willen? Kunnen we ons cultuuraanbod verder verbeteren en verbreden door nog meer samen te werken met scholen, organisaties in de wijken, toeristische ondernemers of door een betere afstemming met het aanbod in de regio? Naast het aanbod aan culturele activiteiten kijken we natuurlijk ook hoe het verder moet met de huisvesting van onze culturele organisaties. Die twee zaken kun je niet los van elkaar zien’.

De afgelopen weken hebben we al veel opgehaald. Naast gesprekken met specifieke groepen, zoals het Zaantheater, Fluxus, scholen en instellingen etc. zijn er drie inspraakavonden georganiseerd, een impressie van de resultaten is opgetekend in deze drie cartoons, getekend door Irene Mulder en Flos Vingerhoets.

Hebben we jouw input gemist? Wil je graag iets toevoegen voordat de gemeente de nieuwe cultuurvisie opstelt? Dat kan! Ga naar het enquêteformulier van de gemeente en beantwoord de 11 vragen. We horen graag van je!